24-10-12

Daphne Wellens De Rodenburgs @ Vlaamse Actrices

 

Daphne Wellens (17 april 1988) is een Belgische actrice en zangeres. Haar bekendste rol de dag van vandaag is die van Leen Avondts in de jongerenreeks Spring.

 

Maar ook daarvoor was Daphne Wellens bekend, Van 1998 tot 2002 was ze danseres in de Samson & Gert Kerstshow. In 2000 deed Daphne Wellens mee aan de Belgische versie van de musical Pinokkio.

 

En later was Daphne Wellens één van de 6 leden van de 6 Teens, van 2002 tot 2004. Voor de 6 Teens werden opgericht, dansten en zongen ze in het achterkoor mee in de videoclips van Samson en Gert en in die van Big en Betsy.

Vanaf Oktober 2009 speelt Daphne Wellens een van de hoofdrollen in de serie De Rodenburgs op vtm als 'Freya'. Ook in het tweede seizoen is ze weer te zien.

In het najaar van 2010 programmeerde vtm al acht afleveringen uit het tweede en laatste seizoen van 'De Rodenburgs' met Maaike Neuville en Daphne Wellens stomdronken aan het zwembad in bikini, het epos van de miljonairsfamilie uit Kortrijk die gedurende vele jaren schaamteloos hun eigen wetten konden bepalen. Aan deze comfortabele positie kwam er een einde toen verschillende stinkende potjes werden geopend en duistere familiegeheimen aan het licht kwamen.

De gevolgen bleven niet uit: Gedegouteerd van de Rodenburgs is Marie-Claire(Marie Vinck) naar het buitenland vertrokken, het huwelijk van Fred en zijn tweede echtgenote Maaike is op de klippen gelopen, Freya De Ridder heeft de schuld op zich genomen voor het ongeval dat Olivier Rodenburg heeft veroorzaakt en de politicus zelf is verkast naar Wenen. En Claudia Schneider, de eerste echtgenote van Fred en de moeder van Marie-Claire, heeft de oorlog aan de Rodenburgs verklaard voor al het onrecht dat haar is aangedaan.

De dramatische plotwendingen, intrigerende dialogen en knappe acteerprestaties zijn niet onopgemerkt gebleven. 'De Rodenburgs' heeft drie nominaties in de wacht gesleept voor de vierde editie van de Nacht van de Vlaamse Televisie Sterren, in de categorieën beste actrice (Marie Vinck), beste acteur (Mike Verdrengh) en beste drama.

Vanaf woensdag 2 februari gaat het verhaal van 'De Rodenburgs' met Maaike Neuville en Daphne Wellens verder en programmeert vtm de tien resterende afleveringen.

 

De adepten mogen zich verwachten aan nog meer drama, bloot en intriges en zullen er meer dan ooit getuige van zijn dat de conflicten niet alleen draaien om geld en macht, maar vooral om de zeer menselijke pogingen van eenieder om in het reine te komen met zichzelf en met zijn verleden, om de drang naar respect en liefde van de anderen en –onvermijdelijk- om jaloezie en haat.

Claudia Schneider (vertolkt door Joke Devynck) is niet van plan om Kortrijk te verlaten zolang de rekening met haar ex-schoonmoeder Bénédicte niet is vereffend en chanteert haar schaamteloos. Bénédicte Rodenburg (vertolkt door Gilda De Bal) wil koste wat het kost haar echtgenoot Karel (vertolkt door Mike Verdrengh) erbuiten laten en ziet zich verplicht om de familiale kunstcollectie te gelde te maken.

 


Haar oudere zus Marie-France (vertolkt door Chris Lomme) verzet zich met alle macht, want zij is op de hoogte van de duistere oorsprong van de collectie. Ook Karel Rodenburg houdt dingen achter voor zijn echtgenote. Hij heeft van zijn dokter het bericht gekregen dat een tweede hersenbloeding een reëel gevaar is.

Bij de De Ridders is de harmonie al een hele tijd zoek en het gaat van kwaad naar erger. Hanne (vertolkt door Hilde Heijnen) kan Stijn (vertolkt door Wim Danckaert) niet meer uitstaan en is vastbesloten hem te pakken op de enige plaats waar hij nog geraakt kan worden: zijn geld. En hun dochter Freya (vertolkt door Daphne Wellens) verblijft nog altijd in de gevangenis, waar ze de cel deelt met het jonge hoertje Naomi (vertolkt door Maaike Neuville).

De rol van Maaike Neuville wordt in de nieuwe afleveringen trouwens uitgediept. Hoewel zij en Freya een totaal verschillende achtergrond hebben, ontstaat er een meer dan vriendschappelijke band tussen hen. Naomi zal Freya doorheen de moeilijke periode in de gevangenis helpen en ook daarbuiten kunnen de meisjes mekaar niet meer missen. De brutale en vrijgevochten Naomi blijkt trouwens op iedereen een grote invloed te hebben en zal Freya blijven steunen, met gevaar zelfs voor eigen leven...

'De Rodenburgs' op woensdag 2 februari
Fred is naast zijn dochter Marie-Claire nu ook zijn vrouw Maaike kwijt en wordt verteerd door schuldgevoel. Wanneer Agnes komt smeken om haar job op RIC terug te krijgen, kan hij het dan ook niet over zijn hart krijgen te weigeren, ook al heeft hij die job pas aan Chantal gegeven. Beide dames kunnen al snel mekaars bloed drinken.

Stijn De Ridder heeft zijn eigen bedrijf, KIC, uit de grond gestampt maar de kloof tussen hem en Hanne wordt steeds dieper, zeker wanneer Hanne ontdekt waar Stijn het startkapitaal vandaan haalde. Geen van beiden beseft intussen dat dochter Freya in de gevangenis een gevaarlijk spel speelt.

En ook Karel en Bénédicte hebben zo hun eigen problemen. Bénédicte raakt meer en meer in de greep van de wraakzuchtige Claudia, terwijl Karel verschrikkelijk nieuws te horen krijgt.

'De Rodenburgs', vanaf woensdag 2 februari elke woensdag om 22.00 uur op vtm.

Daphne Wellens: 'Ik ben niet braaf'

Daphne Wellens (21) speelt Freya De Ridder in De Rodenburgs op VTM. De serie kreeg onlangs groen licht voor een tweede deel.

De serie De Rodenburgs trekt wekelijks gemiddeld 685.000 kijkers. Daphne Wellens speelt Freya De Ridder, een jong naïef meisje die bij de rijke Rodenburgs in een hele nieuwe wereld terecht komt.

Waar ben je momenteel mee bezig?
Een beetje op het gemak. Ik ben net op reis geweest. Verder ben ik aan het repeteren voor een toneelstuk. En de opnames voor De Rodenburgs gaan in april weer beginnen.

Ben je blij dat er een tweede deel komt?
Daphne Wellens: Daar ben ik heel blij mee. Een paar dagen geleden zijn we samen gekomen om te horen wat het gaat worden. Het wordt anders, een uitdaging. Dat is wel goed. Zodat het niet een staartje wordt, om nog een beetje aan te modderen.

Hoe ben je bij de Rodenburgs terecht gekomen?
Daphne Wellens: Een van de regisseurs heeft mij gebeld met de vraag of ik auditie wilde doen. Er waren nog een paar concurrenten, al weet ik niet wie. Eigenlijk was het vrij onverwacht, want ik zat nog op school. Ik was niet echt op zoek. Maar ik dacht, ik ga toch mijne kop eens laten zien.

Je werkt met veel ervaren mensen?
Ja, dat bevalt mij heel goed. Ik heb zoveel geleerd in de voorbije maanden, vooral van mijn tegenspelers. Fantastisch. Daarom heb ik ook ja gezegd voor een tweede seizoen. Dan kan ik nog meer leren. In het begin intrigeerde al die ervaren mensen me wel, een beetje prestatiedruk. Sowieso, de dingen die ik doe, de take die gekozen wordt, krijgt heel Vlaanderen te zien. Dat geeft altijd wel wat stress. Wim, mijn vader in de serie, heeft mij nog les gegeven op school. Ik heb hem ook gezegd dat hij me wel mag helpen en verbeteren. Dat weet hij ook. Een echt vaderfiguur dus.

Lijk je veel op je personage, Freya?
Daphne Wellens: In haar vind ik veel van mezelf terug, vooral van toen ik jonger was. Maar in Freya is alles veel meer uitvergroot. Ik liet mij veel minder doen en intimideren, was veel minder braaf. Ik ben ook niet zo naïef. Alleen misschien als ik verliefd ben. Al heb ik de kantjes die ik in Freya uitvergroot wel. In bepaalde situaties ben ik ook verlegen. Verder ben ik ben alles behalve Freya.

Je speelde al eens samen met Hein, je tegenspeler.
Eigenlijk niet. We speelde wel allebei in de serie Spring, maar we hebben nooit echt samen scènes gehad.

Hoe is je Spring-avontuur begonnen?
Daphne Wellens: Rond mijn vijftiende zei iemand dat ik daar auditie voor moest doen. Ze vonden mij toen nog te jong maar beloofden dat ze me zouden bellen. En dat hebben ze effectief gedaan. De zomer na het middelbaar ben ik daar begonnen. Ik had nog nooit zoiets gedaan, alles was totaal nieuw voor mij. Daar heb ik ontdekt dat ik daar meer mee wilde doen. Toen heb ik beslist dat ik woord wilde gaan doen. Het is totaal niet te vergelijken met De Rodenburgs. Het is wel interessant dat ik twee heel verschillende dingen heb mogen doen. Ik hoop dat ik ook veel verschillende dingen mag blijven doen. Dat ik niet altijd het Freya-achtige meisje moet spelen. Dan wordt het wel saai.

Wat wilde je vroeger worden?
Daphne Wellens: Ballerina en filmster. Op die leeftijd weet je nog niet echt wat dat inhoudt. Maar ik speelde wel al altijd toneeltje. En ik danste bij ons in de buurt in een dansschool. Daar vroegen ze of ik in het Samsonballet wilde dansen. Het was super als kind en daardoor heb ik ook een fantastische jeugd gehad. En later ben ik op die manier ook weer in 6teens gerold. Onder het mom van: 'laten we wat clipjes maken'.

Is het je niet allemaal een beetje in de schoot geworpen?
Misschien, maar tot hier. Samsonballet en 6teens waren dingen die ik gewoon deed als kind, daar ben ik superblij mee en daar heb ik heel veel uitgehaald. Nu ben ik er wel echt voor aan het werken. Nu zoek ik naar wat ik echt wil doen.

Bevalt het om bekende Vlaamse actrice te zijn?
Daphne Wellens: Mensen vragen wel eens of ik diegene van De Rodenburgs ben. Soms krijg ik mailtjes op facebook van vreemden met positieve reacties, dat is leuk. Als ik echt een keer een kutdag heb en mensen komen op een feestje een kus vragen denk ik wel eens: 'nu even niet'. In de tijd van Spring waren het enkel kindjes die mij herkenden. Zo kwam ik ooit een hele groep schoolkinderen tegen in het zwembad. Kinderen zijn een fantastisch doelpubliek, heel puur en eerlijk. En die kunnen het soms beter scheiden dan volwassenen. Als een kind een handtekening kwam vragen vertelde ik daarbij dat Leen (de personage in Spring) niet mijn echte naam was, maar Daphne. En die begrijpen dat meteen. Volwassenen maken nogal eens rare mopjes. 'Is Simon er niet bij?' of ' Ik heb gehoord dat je zwanger bent.' Kan erg vermoeiend zijn.

Zijn er nog negatieve kanten?
Daphne Wellens: Onlangs heb ik mezelf gegoogeld en daar vond ik allemaal links naar pagina met naaktfoto's en naaktfilmpjes van mezelf. Ik was helemaal niet in paniek, want er bestaan nog geen naaktfoto's van mij. Maar ik vind het een beetje zielig dat mensen zich daarmee bezig kunnen houden.

Zou je functioneel naakt gaan?
Daphne Wellens: Als het echt noodzakelijk is wel. Als een slipje echt onnatuurlijk in de weg zit. Of als het op een andere manier noodzakelijk is voor een naaktscène. Maar ik zal zeker niet alleen voor de kijkcijfers van VTM mijn borsten tonen en naakt gaan.

Wat zijn je plannen voor later?
Daphne Wellens:  Ik zou graag blijven spelen. Misschien weer terug gaan studeren. Dan gaat het niet zo zeer om een diploma. Want dat geeft geen garantie op werk, onzekerheid zal blijven in dit vak. Als ik geen werk heb zit ik er niets mee om ander werk te doen. In een boekenwinkel bijvoorbeeld.

23-10-12

Kim Hertogs opvolgster Lien van de Kelder in 'Zone Stad' @ Vlaamse Actrices


Kim Hertogs nieuwe politiepartner van Guy Van Sande in 'Zone Stad' na Lien van de Kelder.

In het voorjaar van 2012 starten de opnames van het 8ste seizoen van 'Zone Stad', de populaire politieserie die zich in Antwerpen situeert maar die door de eigenzinnige beeldtaal en gedurfde verhaallijnen een internationale look & feel heeft. In deze nieuwe jaargang vormt hoofdinspecteur Tom Segers (een rol van Guy Van Sande) een team met nieuwkomer Esther Mathijs(Kim Hertogs).

Esther Mathijs(Kim Hertogs) als opvolgster van Lien van de Kelder in 'Zone Stad' heeft eveneens de graad van hoofdinspecteur en komt uit Brussel, waar ze bij de zedencel en bij Interne Zaken heeft gewerkt.

Esther Mathijs(Kim Hertogs) heeft zelf om haar overplaatsing naar Antwerpen gevraagd. Ze is heel gemotiveerd om haar steentje bij te dragen om van 'Zone Stad' een voorbeeldpolitiezone te maken als compensatie voor de misstappen uit haar verleden. Want die zijn er!

Vlaamse Actrice Kim Hertogs zal in het achtste seizoen van 'Zone Stad' gestalte geven aan Esther Mathijs. De actrice is bij de vtm-kijkers bekend van haar rol als de prettig gestoorde receptioniste Jana in de telenovelle 'Louislouise' en als de assistent-wetsdokter in de zesde jaargang van 'Aspe'. De filmliefhebbers hebben Kim Hertogs reeds aan het werk gezien in 'Zot van A'.

Kwestie van al even te proeven van het leven van een hoofdinspecteur bij 'Zone Stad' en om haar politiepartner beter te leren kennen, trokken Kim Hertogs en Guy Van Sande samen met 'Voor de Show' naar de schietclub in Beveren-Leie.


Mathijs zal dus worden vertolkt door Vlaamse Actrice Kim Hertogs, een jonge sexy actrice uit het Turnhoutse. Zij heeft er al een initiatie schieten opzitten met haar toekomstige tv-partner Guy Van Sande. "Dat schieten zie ik nog niet echt zitten. Nochtans is mijn broer agent. Maar ik heb er best wel wat schrik voor", lacht ze. De actrice heeft al de nodige tv-ervaring, maar steeds in kleine rollen. Zo was ze de receptioniste Jana in Louislouise, de dochter van wetsdokter Vanmaele in Aspe en agente Yanina in het tweede seizoen van Code 37.


Kim Hertogs biografie

Kim Hertogs (Turnhout, 1982) is een Vlaamse actrice.

Kim Hertogs studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen en studeerde in 2008 af aan de Toneelacademie van Maastricht. In dat jaar stond ze met het stuk Nachtelijk Symposium op Theater aan Zee en begon ze met de opnames van LouisLouise waarin ze de rol van Jana vertolkte.

In 2010 speelde Kim Hertogs gastrollen in Zone Stad, Duts en Witse. In het najaar 2010 speelt ze forensicus Kim Vanmaele in Aspe en is ze te zien in Zot van A.. Dan gaat ook het theaterstuk "Niemand weet van iemand" van 4Hoog in première in Gent.

In 2011 heeft Vlaamse Actrice Kim Hertogs een rol in Code 37 en gaat haar zelfgeschreven monoloog "Op zoek naar Milena" in première in Theater Zuidpool in Antwerpen. In 2012 is Kim Hertogs te zien in De Vijfhoek. Vanaf 2013 krijgt ze de hoofdrol naast Guy Van Sande in Zone Stad.

Kim Hertogs schrijft ook columns in de Vlaamse Elle.

Wulpse secretaresse Jana aka Kim Hertogs bijna naakt in Louis Louise en in P-magazine

Onlangs sierde de wulpse sexy secretaresse Jana Pattyn uit VTM’s telenovelle LouisLouise de cover van de nieuwe P-magazine, nog niet in de beroemde baadpakkenspecial. Actrice Kim Hertogs blijkt in real life ook wulps te zijn zoals we kunnen zien in haar fotoshoot .


LouisLouise was een Vlaamse telenovelle die gebaseerd is op het Argentijnse succesformat Lalola en van 24 september 2008 tot 25 juni 2009 werd uitgezonden op vtm. Het is de opvolger van de reeks Sara met Kim Hertogs in een opvallende rol.

Louis (Axel Daeseleire) is een onverbeterlijke macho en hoofdredacteur van het mannenblad Don. Hij waant zich de baas over het universum, en daar horen vrouwen ook bij. Op een dag loopt hij Eva (Veronique Leysen) tegen het lijf. Hij praat haar het bed in, dumpt haar en gaat verder met zijn leven. Eva kan daar absoluut niet mee om en gaat ten rade bij haar beste vriendin, Babs (Lotte Mariën). Een van hen spreekt een occulte vloek over hem uit, zich niet bewust dat die avond een bijzondere kosmische constellatie van planeten plaats vindt. Die nacht wordt Louis getransformeerd in een vrouw. Bij het wakker worden, slaat hij in paniek. Zijn huisgenoot en beste vriendin Charlotte De Wilde (Ianka Fleerackers) overtuigt hem toch naar de redactie te gaan, als Louise, de nicht van Louis, en zo de uiterst belangrijke presentatie voor de investeerders van Uitgeverij Hercules, het bedrijf achter zijn magazine Don, in goede banen te leiden.

Wanneer grote baas Vic Mutsaerts (Rudy Morren) naar Louis belt, krijgt hij tot zijn verbazing Charlotte aan de lijn. Ze verzint snel dat Louis halsoverkop naar zijn zieke vader in Canada is vertrokken en dat zijn nicht en vertrouwenspersoon Louise de vergadering zal leiden.

Louis zal voortaan als vrouw door het leven moeten gaan. Louise (Hilde De Baerdemaeker) blijkt een mooie vrouw en ondervindt hoe het is om als moderne vrouw in de maatschappij haar mannetje te moeten staan. Louis ondervindt dat Louise niet vaak au sérieux wordt genomen en weet niet wat hem/haar overkomt. Charlotte leidt Louise in in de wereld van de vrouw, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Op hakken lopen, vrouwelijk doen en haar machoprincipes opzij schuiven, blijkt onbegonnen werk. Met vallen en opstaan leert ze de nadelen van het vrouw zijn kennen, maar ook de voordelen. Tot ze uiteindelijk voor een verscheurende keuze komt te staan: blijft ze Louise of wordt ze terug Louis? Een zeer moeilijke keuze, want Louise is intussen verliefd geworden op een man.

Iedereen was onder de indruk van Louise's prestatie, vooral artdirector Thomas (Roel Vanderstukken). Hij blijkt haar wel te zien zitten, maar als echte macho walgt Louise natuurlijk van dat idee. Opdringerige mannen pakt ze dan ook op haar eigen hardhandige en 'mannelijke' manier aan. Intussen bespreekt Vic het plotselinge vertrek van Louis met het personeel. Iedereen is van mening dat Louise dé persoon is die Louis moet vervangen, behalve Bruno Sels (Werner De Smedt), beste vriend van Louis die nu op zijn positie aast. Als rechterhand van Louis vindt hij dat hij de best geplaatste persoon is om de job in te vullen. Hij is er dan ook van overtuigd dat, mits een 'beetje' geslijm bij zijn collega's, ze voor hem zullen kiezen. In dat geval zouden er herstructureringen plaatsvinden, en zo begint stilaan iedereen te dromen van promotie.

De rest van de redactie bestaat uit Kaat Coucke (An Vanderstighelen), een vrouw die aan een minderwaardigheidscomplex lijdt en er alles aan doet om het gebrek aan mannelijke aandacht te compenseren, Patrick Maes (Steve Geerts), een nogal onzekere jongen die voortdurend de vrouwen probeert te versieren maar vaak het deksel op de neus krijgt en daarbij door hen als een macho gezien wordt. De knappe Anouk Van Hove (Bieke Ilegems) is dan weer de hulp van Bruno om Louise buiten te pesten. Verder wordt hij geholpen door Nathalie Mutsaerts (Eline De Munck), de mooie dochter van baas Vic die Kaats positie wil overnemen maar vooral achter Thomas aanzit, en de nieuwe loopjongen Nico Messiaen (Matteo Simoni), een vrije vogel die verdacht wordt van diefstal.

Tot slot is er de sympathieke receptioniste/secretaresse/koffiemeid Jana Pattyn (Kim Hertogs) en Claudia Beel (Elke Dom), eigenares van uitgeverij Hercules en hoofdaandeelhouder van Don-magazine. Haar man Vic is de manager van Don en wordt dus op alle vlakken in hun relatie gedomineerd. Theo Vynckier (Manou Kersting) is een Nederlandse investeerder die zich te pas en te onpas met de gang van zaken komt bezighouden bij de redactie van het mannenblad.

Kim Hertogs     Jana Pattyn     Administration Manager / Receptioniste     Verliefd op Nico (ex-lief)

Verliefd op Elvis (ex-lief)
Einde: Kim Hertogs komt terug samen met Nico en wordt belspelpresentatrice

Kim Hertogs speelde personage Kim Van Maele in Aspe

Op maandag 30 augustus 2010 is het zesde seizoen van ‘Aspe’ van start gegaan. De kijkers zagen dat hoofdinspecteur Van In de microbe van het speuren weer te pakken had.

In het ziekenhuis, waar hij recupereerde, stelde hij een onderzoek in nadat er een fout was gemaakt bij een levertransplantatie. In de eerste aflevering van het nieuwe ‘Aspe’-seizoen werd ook met Rob De Maegd (een rol van Ludo Hoogmartens) de nieuwe politiepartner van Van In geïntroduceerd.

Op maandag 6 september 2010 worden de liefhebbers van Aspe naar een totaal andere misdaadarena gebracht én hebben ze een eerste kennismaking met het nieuwe personage Kim Van Maele(Kim Hertogs).

Kim Hertogs speelt Kim Van Maele, de dochter van wetsdokter Van Maele. Aan de zijde van haar vader werkt zij dan ook mee met het forensisch team. Zo leert ze Mitch Dedecker kennen (gespeeld door Mathias Coppens) en al snel bloeit er iets moois tussen de twee, wat weer resulteert in een aantal naaktscènes.

Kim Hertogs kennen we vooral van haar rol als receptioniste Jana in ‘Louislouise’. Daarbuiten speelde ze ook een gastrol in ‘Zone Stad’.

Kim Hertogs (Aspe) : “Het witte pak van Kim Vanmaele is niet echt sexy te noemen.’

Aspefans hebben het alvast opgemerkt. Wetsdokter Leo Vanmaele uit Aspe heeft sinds dit seizoen een knappe en intelligente dochter Kim, die hem op de plaats der misdaad als forensicus assisteert. De rol van Kim Vanmaele wordt vertolkt door haar halve naamgenote Kim Hertogs. Eerder was deze beloftevolle actrice op het televisiescherm al te zien als Jana in LouisLouise: ‘Neen, ik word niet getypecast voor Belgische en Vlaamse babe rollen. Ik bekijk mezelf nog steeds als een normaal uitziend meisje.Trouwens dat witte pak van Kim is nu niet echt sexy te noemen.
 
Mijn rol wordt de komende weken iets groter. Meer en meer komt de dochter van Vanmaele in the picture te staan, niet alleen bloot. Zeker wanneer ze een relatie begint met inspecteur Mitch. En ook dit is wel degelijk uit het leven gegrepen. Wanneer het klikt tussen een jongen en een meisje, gebeurt het wel meer dat ze verliefd op elkaar worden. Dat gebeurt heus niet alleen in Aspe (lacht). De opnames van dit seizoen liggen trouwens al een heel poosje achter de rug. En ik ben daar als nieuwkomer geweldig goed ontvangen. Mijn collega’s waren zeer vriendelijk en lief.’


Kim Hertogs: ‘Het is onmogelijk om een vergelijking te maken tussen de Jana uit LouisLouise en de Kim uit Aspe. Jana, was eerder naiëf, speels en vrij jong qua mentaliteit. Kim Vanmaele daarentegen heeft gestudeerd, weet wat ze wil, is recht voor de raap en is niet zo goedgelovig als Jana. Kortom: het zijn twee totaal verschillende personages.’


Kim Hertogs: ‘Ik ben mij nu aan het voorbereiden op een rol, die ik ga spelen in Duts. Dat is het nieuwe project van Herwig Ielegems. De meeste mensen kennen hem wel als de buurman uit Van Vlees en Bloed. Ik ga ook repeteren voor het theaterstuk "Niemand weet van iemand" van 4Hoog in Gent. Ik blijf streven naar een evenwicht tussen theater en televisie. Dit is in de acteerwereld omwille van de onzekerheid meer dan ooit noodzakelijk. Toch is het wel leuk dat het niet altijd hetzelfde is.
 
Kim Hertogs"Voor televisie ben ik nog niet zo lang bezig. Ik ben al heel blij dat ik al enkele kleinere rollen heb kunnen spelen om mezelf in de wereld te ontdekken. Ik heb me daarbij fantastisch goed geamuseerd. Wanneer je een rolletje hebt in een goed draaiend team zoals Aspe of LouisLouise, ben jij verantwoordelijk voor jouw mini-stukje van het team. Bij het theater daarentegen moet alles wat je schrijft of bedenkt een heel ander evenwicht hebben. Elk stukje moet in elkaar passen. Daarvoor alleen ligt hart zeker in het theater. Maar ik ben nieuwsgierig naar elke wereld. De film- en televisiewereld zijn te boeiend om niet verkend te hebben.’


Een P-magazine uit de zeventiende eeuw met Kim Hertogs

Filip Naudts fotografeert naakt dames voor magazines en hij houdt ook van portretschilderijen uit de zeventiende eeuw, La clé du boudoir van Filip Naudts



Sinds de vorige tentoonstelling van Filip Naudts’ Histoire de l’œil weten we wat een fotograaf kan aanvangen met de vervreemde mens als onderwerp. De titel van deze fascinerende reeks foto’s was geïnspireerd op een gekend filosofieboek Histoire de l’œil van Georges Bataille. Zijn foto’s ontstonden uit het niets en tastten in het verlengde van Bataille de grenzen af van het menselijk bestaan. Niet gemakkelijk als je voortdurend met fotografie in aanraking komt, eerst 10 jaar als fotodocumentalist in het FotoMuseum Antwerpen, en daarna als beeldredacteur voor een internationaal fotografieblad en tevens als autonoom fotograaf.

 Zijn werk focust ook in deze nieuwe tentoonstelling La clé du boudoir op de positie van het individu. Hij toont ons 23 portretten en naaktfoto's van vrijgevochten vrouwen als Kim Hertogs en 1 zelfportret die hij samenbrengt in een boudoir. We zien bekende personen uit het brede artistieke en culturele veld, maar hij maakt ons door de technische perfectie en de ont-kleding voyeur in een bizarre wereld. Hij benadert de vrouwen, wint hun vertrouwen en laat hen bloot poseren in zijn studio. Hun poses ogen bevreemdend door een meesterlijke manipulatie. Door het licht creëert hij een verbeeldende sfeer die tegelijkertijd sterkte en kracht uitstraalt, maar ook kwetsbaarheid. De geportretteerden vrouwen bevinden zich hierdoor op de grens van het paroxisme. Hoever kan men gaan zonder de grens van een portretfoto te overschrijden? Wanneer verdwijnt het portret in zuiver erotisme? Natuur die overgaat in cultuur? Zelfbewust en uitdagend worden we als kijker aangekeken door de naakte geportretteerden, maar hun gespeelde naïviteit verleidt ons. En Naudts is de dirigent van dit sensueel lijfelijk gebeuren.

La clé du boudoir is interessant om het begrip traversie. Met traversie - een doortocht – bedoelen we een reis van het ene naar het andere.

Volgens Umberto Eco bezit een boodschap een esthetische functie als er sprake is van dubbelzinnigheid en autoreflexiviteit. Deze functie is toepasbaar op de conceptueel gerichte fotografie van Filip Naudts. Deze omvat ook diverse ervaringsniveaus met een boodschap die enerzijds dubbelzinnig gestructureerd is en anderzijds naar zichzelf lijkt te verwijzen. Zijn werk is comfortabel te benaderen vanuit een romantisch oogpunt. Hij kiest voor een visualistisch concept. Filip Naudts werkt als beeldende communicator, een fotograaf die statements over zijn gecreëerde werkelijkheid doorgeeft. De pakkende esthetiek van zijn beeldspraak wordt geconditioneerd door de wezenlijke eigenschappen van het medium. Als zijn werk een thematische rode draad meedraagt dan is dat er wellicht eentje van de tijdloosheid.

De reeks met de Kim Hertogs foto's richt zich niet alleen op de betekenis van de autonome fotografie, maar vooral op de tot nog toe onderbelichte betekenissen van het spel van de fotokunst, als een peintre-artist in een wereld die steeds sterker gemediatiseerd wordt en met beelden communiceert. Verder typeert zijn werk zich ook door de weloverwogen toelaatbaarheid van toevalligheden. In een gesprek vertelt hij: ‘Toevalligheden liet ik in die zin toe dat ik openstond voor externe factoren die me zouden kunnen beïnvloeden bij het bepalen van de inhoud van het beeld. Zowel bij de casting als bij de fotoshoot zelf. Bijvoorbeeld: de deelname van Erika Van Tielen is een gevolg van het toeval dat ik haar op de radio hoorde terwijl ik door Tielen reed, en haar 's avonds nog eens aan het werk zag in het VRT-programma ‘De slimste mens ter wereld’. Bevreemdend misschien, maar het voelde aan alsof het lot mee wilde participeren’. Misschien wil hij de verantwoordelijkheid deels ook in handen leggen van het lot, wie weet? En verder doceert hij me: ‘Een andere vorm van toeval is gerelateerd met het improviseren tijdens de fotoshoot zelf. De toevallige ingevingen van het moment, en de toevallige interpretatie van het fotomodel en hoe ze er mee omging.’

Het was heel verrassend voor hemzelf om humor te ontdekken in zijn fotowerk, aangezien hij er nauwelijks eerder mee werd gerelateerd. Hij zegt hierover: ‘De humor in de beelden is meestal op voorhand bedacht. Dus verrassend mag ik de aanwezigheid van humor eigenlijk niet noemen. Opmerkelijk wel dat humor in mijn vorige reeksen niet aanwezig was, en bij ‘La clé du boudoir’ dus wel. Verrassend ook wel te ervaren dat de humor zijn weg heeft gevonden in mijn werk zonder dat het afbreuk doet aan het sacrale of de romantiek.’ Het resultaat is opnieuw een verzameling van adembenemend interessant werk in verscheidenheid.

De fotoreeks van 24 portretten met Vlaamse Actrice Kim Hertogs is gebaseerd op het laten ontstaan van betekenissen. Een boodschap kan op oneindig veel manieren onder een bepaalde vorm gebracht worden. Traversie is dus geen verzachting, maar een verheviging van de elementen die tegenover elkaar staan. Het in de war sturen van de geportretteerden kan zeer intense toestanden oproepen. Naudts’ kunstfoto’s sluiten zeer nauw aan bij deze term. Het is de strijd tegen het stereotiepe en tegen de doxa in het algemeen, de beelden en gedachten die hun kracht ontlenen aan de macht als metafoor voor het kijken door het objectief van een camera.

Zijn 24 boeiende beelden zijn in wezen zogenaamde normale beelden te situeren op het niemandsland van het niet-normale. Hij heeft hierover onderzoek gedaan door dat soort grenssituaties in beeld te brengen. De fotograaf wordt opnieuw zoals de 19de eeuwse generatie fotografen een peintre-photographe. De schilderkunstige en de fotografische blik voeden elkaar na een eeuw opnieuw. Als een rode draad is er een soort van digitale dialectiek tussen theorie en praktijk. De strijd tussen een medium, een experiment en een métier lijkt beslecht.

De fotowereld van Filip Naudts is net als Kim Hertogs grenzeloos in schoonheid, schranderheid en omvang. Hij toont ons surreële beelden die hybride zijn. Hij richt zich op het beeld, op techniek en op perceptie van de fotografische blik in relatie tot de brede context van de media versus het privéleven. Dat hybride karakter weerspiegelt zich ook in de hedendaagse theorie van de fotografie. Kennen we ooit iemand volledig door een portretfoto? Nee, en toch durf ik zijn foto’s vernieuwend te noemen omdat ze een moedig statement vormen in de sfeer van de theorie, kritiek én praktijk om zo te komen tot de essentie van de hedendaagse fotografie: de ontologie van het fotografisch beeld.

 Het menselijk bewustzijn van zijn geportretteerden vormt het domein van Filip Naudts. Die rol vervult hij via de kracht van zijn verbeelding. Zijn fotowerk van Kim Hertogs draagt bij aan een ironische geschiedenis van de blik. Kortom, La clé du boudoir is een verhaal over kijken naar mensen, denken over beelden en vooral erg veel genieten van die pracht en praal van zijn theatrale overdrijvingen. Het gaat hier om een ongewone fotograaf die zich openbaart in een stijl die in onze tijd ongepast is geworden: met fotografisch genoegen.



In een ritme van één grote individuele tentoonstelling om de vier jaar, probeert
fotograaf Filip Naudts de aandacht van de fotoliefhebber vast te houden. Eerst
was er het omvangrijke project ‘Auromatic’, tevens vergezeld van een boekuitgave,
in 2002 volgde ‘Erfenis van het moederlandschap’ en in 2006 toonde hij zijn
‘Histoire de l’oeil’: beelden van interpretaties van schilderijen van o.a. de Vlaamse
Primitieven, werken van Gustav Klimt of Magritte. Telkens, en net als nu in ‘La clé
du boudoir’, met Vlaamse BV’s als Kim Hertogs als model.
 
Alle opnames vonden plaats in mijn eigen studio Guarda La Fotografia tussen
september en december 2009 en buiten mezelf en mijn dochter passeerden deze
keer opnieuw alleen maar bekende vrouwen. In alfabetische volgorde zijn dat: Antje
De Boeck, Erika Van Tielen, Fleur van Groningen, Gilda De Bal, Gorcha Davydova,
Kim Hertogs, Lady Linn, Linde Merckpoel, Maaike Cafmeyer, Martine de Kok en
Veerle Dobbelaere. Haartooi en make-up werden professioneel verzorgd door De
Client in Lochristi en voor de tentoonstelling zal professor Dr. Johan Swinnen een
essay schrijven.
 
De titel La clé du boudoir is gebaseerd op een specifieke foto uit de serie, een eerder
surrealistische opname die ik van Gilda De Bal maakte. In de foto zien we een diep
gedecolleteerde Gilda met gesloten ogen en in een sacrale pose. Een derde element,
mijn hand, komt te voorschijn tussen Gilda’s haren en plukt een sleutel uit het diepe decolleté tussen haar borsten.
Het is de sleutel die me de toegang verschaft tot een denkbeeldig boudoir, de
vrouwenkamer zoals ze in mijn verbeelding bestaat.”
Om het portretgebeuren te beklemtonen houdt Veerle Dobbelaere bijvoorbeeld op
haar beurt het bolle/ovale glas voor haar aangezicht als was ze zelf het resultaat
van het portret. In functie van het antidateren speelt de keuze van de kledij ook een grote rol.

Het gebruik hiervan heeft een veredelendeffect, maar door hem in een foute context te gebruiken
wordt die veredeling meteen getemperd: de molenkraag
als tutu voor een ballerina, als sierhoofddeksel bij Gilda
De Bal of in combinatie met een ontbloot bovenlijf bij mijn
zelfportret. Dit is humor die de ernst van het geposeerde
portret doet relativeren en er een luchtige noot aan geeft:
telkens mijn streefdoel.
 
De keuze om in mijn vrije werk bekende vrouwen als Kim Hertogs te fotograferen
is niet nieuw. Bizar vind ik het wel dat ik er geen
afstand kan van nemen maar ik meen de oorzaak te vinden
in mijn werk in opdracht. Hierin word ik immers steeds
opnieuw geconfronteerd met de bekende mensen en deze
confrontaties leiden progressief tot nieuwe verleidingen om
hen bij mijn vrij werk te blijven betrekken. Ik moet dan
ook geen modellen van de straat plukken om te casten.
Sommige van mijn “bekende” modellen gaan immers heel
gewillig met mij mee in mijn artistieke projecten. Zo stond
Erika Van Tielen reeds enkele uren na mijn telefonisch aanzoek
in mijn studio klaar voor een fotosessie: van bijna-slimste-
mens-ter-wereld tot mooiste mens ter wereld. Omdat
ik in de serie nood had aan een zwanger model werd de
zwangere Maaike Cafmeyer benaderd, en na wat subtiel
lobbywerk via Bart De Pauw, uiteindelijk ook bereid gevonden.
Het slabbetje en de witte sporen van slagroom op en
rondom haar mond suggereren dat ze net haar buikje heeft
“rond” gegeten.
 

Vorige 1 2 3 4 5
 
Animal print UGG Herfst/Winter dames